Vijf tips om wél de juiste medewerker voor jouw organisatie aan te trekken

De grote krapte in de arbeidsmarkt blijft aanhouden. Door de vele vacatures hebben medewerkers het op dit moment voor het uitzoeken. En jij als ondernemer bent al lang blij dat je überhaupt iemand aan kunt nemen.

Maar wat als na een paar maanden blijkt dat deze nieuwe medewerker niet de juiste medewerker is voor jouw organisatie? Dat hij toch niet de ervaring heeft die hij zei dat hij had, of dat hij helemaal niet in het team past? Dan moet je of heel veel energie stoppen in het verbeteren van zijn competenties of er toch voor kiezen afscheid te nemen. Het is in beide gevallen niet het resultaat waar je op hoopte toen je deze nieuwe medewerker aannam.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je wél de juiste medewerker aantrekt en deze vervolgens ook behoud? Ik geef je 5 tips. Het belangrijkste is je bedrijf als merk neer te zetten. Oftewel aan employer branding te doen. Employer branding is het versterken van de werkgever als merk om de juiste medewerkers aan te trekken, te motiveren en te behouden.

1. Koppel je bedrijfsvisie aan het profiel van je medewerkers

Bedenk welk type medewerker je nodig hebt en over welke vaardigheden hij moet beschikken. Ik roep altijd: “You hire attitude, you train skills”. Het aannemen van de juiste persoon qua type en karakter is vaak veel belangrijker dan de ervaring of kennis die hij heeft. Dat laatste kun je namelijk trainen door middel van scholing of training on the job.

2. Onderscheid je niet alleen met je product of dienst, maar juist als werkgever

Wat onderscheid jou als werkgever van jouw concurrenten? Waarom werken jouw medewerkers bij jou en niet bij de concurrent? Hoe zien jouw medewerkers jou als werkgever? Welke verhalen heb jij als bedrijf te vertellen? Gebruik dit als communicatie richting de arbeidsmarkt. En laat ook vooral jouw medewerkers hun verhaal vertellen.

3. Maak een onderdeel ‘Werken bij’ op je website

Gebruik het onderdeel ‘werken bij’ niet alleen om je vacatures te plaatsen, maar juist ook om meer te laten zien over de bedrijfscultuur. Jij weet als ondernemer waar je naar toe wilt, maar je medewerkers zijn je reclamebureau. Laat hen, liefst via video, vertellen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Maar deel er ook je successen en leuke gebeurtenissen in je bedrijf.

4. Zet sociale media in via je medewerkers

Communiceer niet alleen vanuit de organisatie, maar plaats je vacatures ook op sociale media en vraag je medewerkers om je berichten actief te liken en te delen.

5. Verkort de wervingsprocedure

Denk ook goed na over de wervingsprocedure. Welke kanalen wil je inzetten bij de communicatie met de arbeidsmarkt? Reageer je snel genoeg naar sollicitanten? Voer je het juiste gesprek met de sollicitant? Evalueer je bijvoorbeeld aan het einde van de proeftijd met de nieuwe medewerker?

Bonustip

En dan nog deze bonustip. Wees authentiek. Wees als ondernemer vooral jezelf en wees eerlijk. Authenticiteit is belangrijk. Medewerkers vinden een prettige werksfeer het belangrijkst, gevolgd door salaris en werknemersbenefits. Medewerkers zijn prima in staat zich een goed beeld te vormen van jouw onderneming. En als je een goede medewerkers hebt aangenomen, wil je deze ook graag behouden. Zorg er daarom voor dat je imago overeenkomt met je identiteit.

Wil je meer weten over employer branding en de wervingsmogelijkheden voor jouw organisatie? Ik kan je helpen met een goed employer branding plan zodat jij ook de juiste medewerker voor jouw organisatie krijgt en behoudt. Maak een afspraak om de mogelijkheden te bespreken via 06-23440672.