5 Redenen om geen salarisverhoging te geven

Regelmatig voer ik met mijn klanten de discussie over het al dan niet geven van salarisverhoging of toegeven aan een salarisverzoek die eigenlijk hoger ligt dan het loongebouw waarmee gewerkt wordt. Argumenten als: Er moet wel salaris bij, anders gaat hij me lopen, hoor ik daarbij vaak.

Als je de verschillende onderzoeken er op naslaat, dan blijkt dat een hoger salaris pas op nummer 3 op de lijst staat van belangrijke arbeidsvoorwaarden. Bovendien is bekend dat een salarisverhoging een hele korte prikkel is. Na twee maanden weet de medewerker al niet beter meer en zakt de motivatie weer naar het oude niveau.

Geen salarisverhoging

Ik heb de gewoonte om met medewerkers die hun baan opzeggen een zogenaamd exitgesprek te voeren. Eén van de belangrijkste vragen daarbij is het waarom van het vertrek. Daarbij hoor ik nooit dat er te weinig salaris is verdiend. Het gaat veel vaker over zaken als, ik voelde me niet gezien, onvoldoende ontwikkel- of opleidingsmogelijkheden, ik mocht niet meebeslissen.

In de enkele gevallen waar het dan wel over salaris ging, was het meer dat leidinggevende al meermaals had beloofd dat er geld bij zou komen, maar dat dit dan vervolgens nooit was gebeurd. Oftewel, beloftes en gemaakte afspraken worden niet nagekomen.

In mijn optiek moeten we dus ophouden met salaris te koppelen aan een tevreden medewerker. Het kost je klauwen met geld en aan het eind van de rit vertrekken de mensen alsnog. Simpelweg omdat je niet de echte reden van de ontevredenheid hebt aangepakt, namelijk erkenning, ontwikkelen en afspraken nakomen.

Natuurlijk is het belangrijk je medewerkers een marktconform salaris te betalen, maar daarnaast is het veel belangrijker om andere dingen goed voor elkaar te hebben. Vandaar 5 redenen om dus geen salarisverhoging te geven.

1. Salarisgebouw

Zo weten medewerker vaak helemaal niet hoe een salarisgebouw in elkaar zit en wat de mogelijkheden en verplichtingen zijn van salarisgroei. Door dit uit te leggen en perspectief te bieden, kunnen medewerkers heel goed zelf aanvoelen of ze een goed salaris ontvangen.

Een goede bekende van mij werkt op een uitzendbureau. Het eerste dat hij kandidaten vraagt die zich in komen schrijven is: “Wanneer heb jij je beoordelingsgesprek?” 9 van de 10 keer is dat gesprek op korte termijn gepland en wil de kandidaat alleen maar weten wat zijn marktwaarde is. Als hij weet wat zijn marktwaarde is, en zijn huidige salaris is marktconform, dan scheelt dat al heel veel discussies en rondkijken.

2. De vraag achter de vraag

Als medewerkers klagen over hun salaris en dreigen met vertrek, ga er dan gerust van uit dat er iets anders aan de hand is. Vraag dus door en kijk of er een vraag achter de vraag ligt. Beland niet direct in een discussie over al dan niet geld erbij. Maar heb het ook over motivatie, waar loopt hij/zij tegenaan, wanneer is de laatste verhoging geweest, wat zijn/waren de verwachtingen, enzovoorts?

3. Arbeidsvoorwaarden

Zorg ervoor dat overige arbeidsvoorwaarden net zo goed worden verzorgd als het salaris. Als dit de reden is van vertrek voor velen, dan heb je daar blijkbaar nog wat te winnen. En dat zijn vaak veel goedkopere oplossingen op de lange termijn. Ja, een opleiding kost geld, maar je mag er van uitgaan dat het ook wat oplevert, namelijk een beter gekwalificeerde medewerker die dus ook weer meer rendement kan opleveren. Wanneer een medewerker alleen maar geld erbij krijgt, maar er niets extra’s voor hoeft te doen, daalt zijn ROI. Daar wordt niemand beter van, lijkt mij.

4. Laat gaan

Wees bereid mensen te laten gaan wanneer zij om een salarisverhoging vragen en die niet krijgen. Als dat de motivatie was om te blijven, moet je jezelf afvragen of dit wel de juiste werknemer is voor jouw bedrijf. Want de motivatie is dan ver te zoeken, evenals een stapje extra lopen als dat nodig is. Investeer dan liever in die mensen die wel gemotiveerd zijn of in een nieuwe medewerker. Ik realiseer me dat dit je op korte termijn voor een probleem stelt, maar op langere termijn levert het je veel op. Namelijk betrokken medewerkers die je een beter rendement opleveren en geen discussies meer over salaris. Maar je moet wel even durven, zeker als het je beste man of vrouw is die vertrekt.

5. En wat krijg ik er voor terug?

En als je dan toch kiest voor een salarisverhoging, vraag de medewerker dan ook wat jij er voor terug krijgt. En het antwoord: “dan blijf ik”, is natuurlijk niet het antwoord dat ik bedoel.

Vraag gerust om een tegenprestatie, dat is per slot van rekening de overeenkomst die je met elkaar bent aangegaan. Werk in ruil voor loon. En dat moet natuurlijk wel in balans blijven.

Wil je weten of jij je medewerkers een marktconform salaris betaald? Ben je bezig met het opzetten van een functieboek met salarisgebouw, of heb je andere vragen met betrekking tot salaris, laat het me dan weten. Ik denk graag met je mee en geef advies over de mogelijkheden die voor jouw bedrijf het beste werken. En dat eerste adviesgesprek is geheel gratis.

Vraag naar de mogelijkheden:

Contactformulier

Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Telefoon: 06-23440672