Trubkin Personeelsadvies

Nieuwigheden en feitjes

Anouschka Trubkin

Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat is een 3.0 Organisatie?

Een 3.0 organisatie is een organisatie waarin samenwerking en kennis delen centraal staan om de klant optimaal te kunnen bedienen. Een 3.0 organisatie stimuleert het oplossend vermogen en maakt optimaal gebruik van het sociaal kapitaal. Ze zijn hiërarchieloos, duurzaam, minimaal gemanaged en gericht op co-creatie. Een 3.0 organisatie wordt ook wel een netwerkorganisatie genoemd.

Mensen zijn, vergeleken met organisaties, een stuk sneller in het adopteren van digital techniek. Die technologie stelt hen in staat om meer te weten, sneller te reageren en beter samen te werken. Daardoor verschuiven markten, zijn klanten mondiger en hebben medewerkers andere verwachtingen van werk. Management is uit en kennis is een collectief goed. Wanneer je als organisatie niet wendbaar en flexibel bent, is je bestaansrecht onzeker. Het moet dynamischer, minder formeel en transparanter.

Ontwikkeling naar een 3.0 organisatie

Er ontstaan samenwerkingsverbanden van mensen en bedrijven die elkaar vinden in een gezamenlijk doel, zonder dat er sprake is van een officiële organisatie. Deze tijd vraagt dus om een andere manier van organiseren en leidinggeven; ruimte geven aan medewerkers, durven delegeren en loslaten, maar ook duidelijk zijn over de resultaten die bereikt moeten worden, het stellen van kaders en het monitoren van output. 

William L. McKnight (1934): “If you put fences around people you get sheep”

  

De kernwaarden van een 3.0 organisatie:

3.0 organisatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De kernwaarden van een 3.0 organisatie

 

HRM beleid in een 3.0 organisatie

In een 3.0 organisatie staat de mens centraal en stelt HR beleid op dat zorgt voor betrokken medewerkers. Betrokken medewerker zorgen immers voor tevreden klanten. De betrokkenheid  van de medewerker neemt toe wanneer hij mag doen waar hij goed in is en waar hij plezier aan beleeft. Het is belangrijk om in een 3.0 organisatie vertrouwen te geven aan medewerkers en vooral met elkaar te kijken waar iemand goed in is, wat iemand motiveert en hoe dat optimaal ingezet kan worden in de organisatie.

Dat begint al bij de werving & selectie van medewerkers. Iedereen kent zo langzamerhand de uitspraak “you hire attitude, you train skills” wel. Daarnaast is er veel aandacht voor opleiden en ontwikkelen. Mensen mogen zelf aangeven waar ze goed in zijn en wat ze willen bereiken. Daar hoort echter ook de verantwoordelijkheid bij om dat te bereiken, samen met de doelstellingen die je als organisatie met elkaar stelt.

Dat betekent dus ook dat er een andere vorm van beoordelen en belonen nodig is. Er wordt gewerkt met een Plan van Aanpak dat de medewerker samen met de leidinggevende opstelt waarin de diverse doelstellingen worden vastgelegd. Medewerker is verantwoordelijk voor het behalen van deze doelen. Tussentijds wordt feedback gegeven, vanuit de leidinggevende, maar ook vanuit collega’s en/of klanten.

 

Rol leidinggevende

De rol van de leidinggevende is in een 3.0 organisatie anders van karakter. Waar de leidinggevende in een 2.0 organisatie nog hiërarchisch en sturend is, zul je zien dat de leidinggevende in de 3.0 organisatie veel meer faciliteert en coacht. Hij stimuleert de medewerker bij diens ontwikkeling, ondersteunt bij het gemaakte ontwikkelplan en organiseert de werkzaamheden zodanig dat medewerkers er een optimaal resultaat voor de klant uit kunnen halen. Ook moet er ruimte en aandacht zijn voor waardering en werkbalans.

 

Communicatie

Communicatie is de rode draad in de 3.0 organisatie om medewerkers betrokken te krijgen en klanten aan de organisatie te binden. Je medewerkers betrekken bij wat er gebeurt, uitspreken van verwachtingen en waardering, terugkoppelen wat klanten van je verwachten, gezamenlijke doelen vastleggen, aanspreken op gedrag, enzovoorts. Allemaal essentiële zaken in een 3.0 organisatie die bepaald worden door de manier waarop gecommuniceerd wordt.

 

Resultaten in een 3.0 organisatie

Organisaties die werken in een 3.0 organisatie ervaren een groei in klanten, groei in omzet, maar ook groei in netto rendement. De kosten van verzuim dalen omdat medewerkers minder vaak ziek zijn en meer tevreden zijn. En het imago van de organisatie verbetert, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid.

3.0 organisatie

 

 

Deel dit item:
Geplaatst op 4 maart 2017
Terug naar het blogoverzicht